Den 7. september afholdes der national hospicedag på landet hospicer. Initiativet til National Hospicedag er taget af Hospicelederforeningen Danmark og det vil være forskelligt hvordan man på det enkelte hospice griber dagen an.

På Gudenå Hospice afholdes der følgende to arrangementer:

1.

Et arrangement om formiddagen, hvor bestyrelsen for Gudenå Hospice inviterer til dialog om ”Fremtidens palliation i et udfordret sundhedsvæsen”.

For at belyse emnet, har vi inviteret professor Jakob Kjellberg som vil udfolde de aktuelle sundhedspolitiske emner og den forventelige fremtidige sundhedsstruktur, herunder betydningen for regioner, kommuner, hospicer, nærhospitaler, m.m.

Efter oplægget håber vi at kunne få en spændende dialog om de forskellige aktørers opgaver i forhold til borgere med palliative behov i dag og i den fremtidige sundhedsstruktur.

Jakob Kjellberg er professor i sundhedsøkonomi- og politik ved VIVE – det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd. Han er aktuelt medlem af Sundhedsstrukturkommissionen, udpeget af Indenrigs- og sundhedsministeren.

Inviterede til arrangementet er direktører, Sundheds- og ældrechefer og udvalg for Ældre og Sundhed i omkringliggende kommuner, Hospitalsudvalget i Region Midtjylland, samt Hospitalsledelsen ved Regionshospitalet Horsens (deltagelse efter tilmelding).

Dialogmødet foregår på Gudenå Hospice kl. 10 – 12.

2.

En workshop om eftermiddagen, hvor vi inviterer andre fagprofessionelle, for at fortælle om den tværfaglige indsats vi yder på Gudenå Hospice over for patienter og pårørende.

Her vil vi lave et tværfagligt oplæg, hvor vi informerer om organiseringen af hospice i et samlet sundhedsvæsen og om hospicefilosofien.

Vi vil præsentere et case med en KOL-patient på hospice, hvor vi har fokus på en palliativ-rehabiliterede tilgang og tanken er, at deltagerne efterfølgende taler med henholdsvis sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeut, musikterapeut, præst, frivilligkoordinator, diætist, samt læge, om hvordan den enkelte faggruppe arbejder med den tænkte case.

Her vil det også være muligt at høre mere om de udviklingsprojekter vi arbejder med på Gudenå Hospice.

Inviterede til arrangementet er andre fagprofessionelle fra omkringliggende kommuner, regionshospitaler og studerende fra VIA University (deltagelse efter tilmelding).

Arrangementet foregår på Gudenå Hospice i tidsrummet 13 – 14.45.

Vi håber at de to arrangementer vil danne grundlag for spændende politiske og faglige dialoger.

For yderligere information om dagen er man velkommen til at kontakte hospicechef Kirsten Ørom Larsen.

Link til Hospicelederforeningen Danmark: https://www.hospicelederforening.dk